statut
STOWARZYSZENIA BRACTWO BRYGOWE
z dn. 27.05.2006
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- 1. Stowarzyszenie nosi nazwę: Stowarzyszenie Bractwo Brygowe, zwane dalej Stowarzyszeniem.
- 2. Stowarzyszenie zrzesza osoby, pragnące działać na rzecz szeroko pojętej idei wychowania morskiego młodzieży.
- 3. Siedziba Stowarzyszenia mieści się w Warszawie.
- 4. Stowarzyszenie swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swych celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- 5. Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieograniczony. Posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001, Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz niniejszego Statutu.
- 6. Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
- 7. Działalność Stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
- 1. Celem Stowarzyszenia jest:
- a) rozwijanie i propagowanie inicjatyw, postaw i działań sprzyjających morskiemu wychowaniu młodzieży,
- b) rozwijanie wśród młodzieży zainteresowania żeglarstwem, jego historią i tradycjami,
- c) popularyzacja wiedzy i umiejętności żeglarskich,
- d) kształtowanie charakterów poprzez pracę zespołową na jachcie lub żaglowcu,
- e) realizacja programów edukacyjnych i szkoleniowych podczas rejsów na jachtach i żaglowcach,
- f) upowszechnianie wiedzy o Świecie i kulturach innych regionów, a także wzajemna integracja młodzieży z różnych krajów,
- g) wspieranie organizacyjne i merytoryczne osób fizycznych i jednostek organizacyjnych, które podejmują działania zgodne z celami Stowarzyszenia,
- 2. Stowarzyszenie swe cele realizuje poprzez:
- a) organizowanie „Szkół pod Żaglami” oraz innych rejsów tematycznych, szkoleniowych lub turystycznych,
- b) przygotowywanie załóg szkolnych, instruktorskich oraz kadry pedagogicznej do realizacji "Szkół pod Żaglami" i innych rejsów,
- c) organizowanie kursów na stopnie żeglarskie i kursów uzupełniających wiedzę i umiejętności żeglarskie,
- d) budowę floty jachtów i żaglowców,
- e) pozyskiwanie funduszy na realizację rejsów oraz budowę floty jachtów i żaglowców,
- f) organizowanie wystaw, pokazów, odczytów, sympozjów i seminariów,
- g) organizowanie kampanii promocyjnych i medialnych,
- h) występowanie do władz państwowych i samorządowych, a także organizacji pozarządowych, osób prywatnych i organów międzynarodowych z inicjatywami służącymi realizacji celów Stowarzyszenia,
CZŁONKOWIE – PRAWA I OBOWIĄZKI
- 1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
- 2. Stowarzyszenie posiada członków:
- a) zwyczajnych,
- b) wspierających,
- c) honorowych.
- 2. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, która:
- a) akceptuje statutowe cele Stowarzyszenia,
- b) złoży deklarację członkowską na piśmie,
- c) przedstawi pozytywną opinię trzech członków zwyczajnych Stowarzyszenia nie będących jednocześnie członkami Zarządu.
- 3. Członków zwyczajnych przyjmuje się w drodze uchwały Zarządu.
- 4. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna lub prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
- 5. Członków wspierających przyjmuje się po złożeniu pisemnej deklaracji w drodze uchwały Zarządu.
- 6. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia.
- 7. Członkowie honorowi są przyjmowani przez Walne Zgromadzenie na wniosek co najmniej pięciu członków Stowarzyszenia.
- 8. Członkowie zwyczajni mają prawo:
- a) uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu,
- b) biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia,
- c) zgłaszania wniosków odnośnie działalności Stowarzyszenia,
- d) korzystania z dorobku, majątku i pomocy Stowarzyszenia,
- e) udziału w zebraniach, wykładach, wystawach, szkoleniach, rejsach oraz innych imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie,
- f) używania symboli organizacyjnych Stowarzyszenia.
- 9. Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- a) aktywnego uczestniczenia w pracach Stowarzyszenia i realizacji jego celów,
- b) przestrzegania Statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
- c) godnego reprezentowania Stowarzyszenia,
- d) wspierania działalności pozostałych członków Stowarzyszenia,
- e) przestrzegania zasad etycznych,
- f) regularnego opłacania składek.
- 10. Członkowie wspierający i honorowi mają prawo:
- a) uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu wyłącznie z głosem doradczym,
- b) zgłaszania wniosków odnośnie działalności Stowarzyszenia,
- c) korzystania z dorobku, majątku i pomocy Stowarzyszenia,
- d) udziału w zebraniach, wykładach, wystawach, szkoleniach, rejsach oraz innych imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie,
- e) noszenia odznaki organizacyjnej.
- 11. Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
- 12. Utrata lub zawieszenie członkostwa następuje na skutek:
- a) pisemnej deklaracji złożonej na ręce Zarządu,
- b) wykluczenia uchwałą Zarządu:
- c) z powodu łamania Statutu i nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia,
- d) na pisemny wniosek co najmniej pięciu członków Stowarzyszenia
- e) utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
- f) śmierci członka oraz utraty osobowości prawnej przez osoby prawne.
- 13. W przypadku skreślenia z listy członków lub zawieszenia w prawach członkowskich Zarząd zobowiązany jest zawiadomić członka podając przyczyny skreślenia lub zawieszenia. Od uchwały Zarządu w sprawie przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia, pozbawienia lub zawieszenia członkostwa osobom zainteresowanym przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia w ciągu 30 dni do daty przyjęcia uchwały przez Zarząd. Decyzja Walnego Zgromadzenia jest ostateczna.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
- 1. Władzami Stowarzyszenia są:
- a) Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia, w innych częściach niniejszego Statutu zwane Walnym Zgromadzeniem,
- b) Zarząd,
- c) Komisja Rewizyjna.
- 2. Kadencja wszystkich władz wybieralnych Stowarzyszenia trwa dwa lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów.
- 3. Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają bezwzględną większością głosów, chyba że inne postanowienia niniejszego Statutu stanowią inaczej.
- 4. Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. W Walnym Zgromadzeniu biorą udział:
- a) z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
- b) z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście.
- 5. Walne Zgromadzenie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- 6. Walne Zgromadzenie zwyczajne jest zwoływane raz na dwa lata przez Zarząd Stowarzyszenia. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
- 7. Walne Zgromadzenie nadzwyczajne może się odbyć w każdym czasie. Jest zwoływane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- 8. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają bezwzględną większością głosów w obecności przynajmniej połowy ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia. Głosowanie jest jawne o ile zapisy niniejszego Statutu nie stanowią inaczej.
- 9. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należą:
- a) określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
- b) uchwalanie zmian Statutu,
- c) wybór i odwoływanie wybieralnych władz Stowarzyszenia,
- d) podejmowanie uchwał na wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia (lub odmowy udzielenia) absolutorium wybieralnym władzom Stowarzyszenia,
- e) rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- f) uchwalanie budżetu,
- g) uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,
- h) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego,
- i) rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
- j) rozpatrywanie odwołań od uchwał,
- k) podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
- l) podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady, we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz stowarzyszenia.
- 10. Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia i reprezentowania Stowarzyszenia na zewnątrz.
- 11. Zarząd składa się z co najmniej trzech osób w tym jednego prezesa oraz wiceprezesów.
- 12. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż co sześć miesięcy. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes.
- 13. Wiceprezesi pełnią funkcję sekretarza i skarbnika Stowarzyszenia
- 14. Do kompetencji Zarządu należą:
- a) realizacja celów Stowarzyszenia,
- b) wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia,
- c) sporządzanie planów pracy i budżetu,
- d) sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
- e) podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Stowarzyszenia,
- f) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
- g) zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,
- h) przyjmowanie uchwał w sprawie przyjęcia, zawieszenia bądź skreślenia z listy członków Stowarzyszenia.
- 15. Komisja Rewizyjna powoływana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
- 16. Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej jednej osoby.
- 17. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- a) kontrolowanie działalności Zarządu,
- b) składanie wniosków z kontroli na Walnym Zgromadzenie,
- c) prawo wystąpienia z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia Członków oraz zebrania Zarządu,
- d) składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków.
- e) składanie wniosków do Walnego Zgromadzenia o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium wybieralnym władzom Stowarzyszenia,
- 18. W razie gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
MAJĄTEK I FUNDUSZE
- 1. Majątek Stowarzyszenia powstaje:
- a) ze składek członkowskich,
- b) z darowizn, spadków, zapisów,
- c) z dochodów z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
- d) z wpływów z działalności statutowej,
- e) z dotacji i ofiarności publicznej.
- 2. Wszelkie środki pieniężne Stowarzyszenia mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia.
- 3. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- 4. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
ROZDZIAŁ VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 1. Uchwałę w sprawie zmiany Statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie kwalifikowaną większością głosów – (2/3), przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- 2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
- 3. W sprawach nie uregulowanych postanowieniami niniejszego Statutu zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.